Projekti on nyt junnannut viikon paikoillaan. En varmaan saa tehtyä paljon mitään ennen maanantaita, jolloin haen lisää kiskoja. Sen jälkeen alan väsäämään tasoristeystä.

Rautatieliikenteessä olen kuvannut:  Pursialan satamarataa ja Sr1-vetoisia IC-junia. Tarkoitus olisi kuvata lähiaikoina: Edollinen IC66, Ilosaarirock-juna IC611, sinisiä vaunuja Jns-Pm ja Mikkelin ratapihaa.

Tuossa kuun vaihteessa vaihtui lähiliikenteen aikataulut. Muutoksia: M-junat (Helsinki-Vantaankoski) lopetettiin. Kehärata avautui (paitsi Lentoaseman asema), I-juna (Helsinki-Tikkurila) pidennettiin kiertämään Helsinki-Tikkurila-Lentoasema-Vantaankoski-Helsinki ja vuorovälit tihenivät. (Ennen vain ruuhka-aikaan ja iltaisin, nykyään päivällä 10-30min välein), lakkautettu P-juna (Helsinki-Hiekkaharju) palautettiin kiertämään Kehärataa vastakaiseen suuntaan I-junan kanssa. Samalla myös N-junaa (Helsinki-Kerava) jää jäljelle enää muutama vuoro varhain aamulla ja myöhään illalla. Viimeinen M-juna lähti Helsingistä 30.6 klo 23.39 ja ensimmäinen Kehäradan juna 1.7 klo 03.59. Jotkut paikalliset rautatieharrastajat ävivät kuvaamassa molemmat. Kiitos heille!

Lähiliikenteen kirjaintunnukset ennen 30.6: Y S U L E A M I K N T H R Z ja lakkautetut: P G. Kirjaintunnukset 1.7 jälkeen: Y S U L E A P I K N T H R ja lakkautetut: M G.

Länsimetron rakennus etenee hyvää vauhtia. Länsimetro on tarkoitus avata seuraavasti: Ruoholahti-Tapiola: 2016. Tapiola-Matinkylä: 2016. Matinkylä-Kivenlahti: 2020. Sammalvuori: 2020.

Ja raitiotieliikenteen linjauudituksen myötä käyttöön tulee 5-linja joka korvaa nykyisen 4T-linjan. 4-linjan reitti on Katajannokka-Munkkiniemi ja 4T-linjan Katajannokan terminaali-Munkkiniemi. 5-linja tulisi kulkemaan Katajannokan terminaali-Keskusta. Samalla myös 2-3 kiertolinjaan tulsi muutoksia kuten myös 7A-7B kiertolinjaan.

VR aikoo lakkauttaa Lokakuussa Savonlinna-Parikkala väliltä aamu- ja iltavuoron. Tämä vaikeuttaa Savonlinnassa töissä käymistä huomattavasti.

Savonlinna-Huutokoski rata on tarkoitus katkaista purkamalla yksi silta. Tilalle rakennetaan uusi silta mikäli joku operaattori aikoo liikennöidä kyseisellä radalla.

Fennia Railin ensimmäinen veturi on koeajossa Tsekissä. Sitä odotetaan Suomeen kesän aikana. Myös Valtasiirto harkitsee veturin hankintaa Saksasta